1. Inleiding
2. Facts and Figures
Meer info
Dit bedrag wordt door ondernemers zelf opgebracht via een opslag op de ozb niet-woningen. De gemeente betaalt het bedrag via een subsidie aan OfU terug aan de ondernemers.
Meer info
Het aantal aanvragen groeit jaarlijks, maar dat gold niet voor 2021. Toen waren het er slechts twee meer dan in 2020. Het gemiddelde bedrag van de aanvragen nam wel toe van €13.692 naar €16.868, een stijging van zo’n 23%.
Meer info
In 2021 hebben de toegekende aanvragen een waarde van bijna 9 miljoen euro. Een record! Zoveel werd er niet eerder in een kalenderjaar toegekend. En daarmee hebben we de stijgende lijn aan toegekende bedragen na een tegenvallend coronajaar in 2020 weer opgepakt.
Meer info
Het aantal facturen is in 2021 met ruim 27% toegenomen. In 2020 waren het er 1.678. Ook is het gemiddelde bedrag per factuur gestegen van €3.935 naar €4.260. Dat suggereert dat de omvang van de gerealiseerde projecten weer terug is op het ‘oude niveau’: er wordt meer uitgegeven aan grotere projecten.
Meer info
In totaal werd in 2021 €7.880.074 besteed door de trekkingsgebieden. Dat is €2.071.921 meer dan het jaar ervoor. Ook een record! We kunnen concluderen dat er in 2020 een dip te zien was in de bestedingen van het fonds. Er werden kleinere projecten en kleinere bedragen aangevraagd. Afgelopen jaar hebben we de stijgende lijn weer opgepakt.
3. Highlights ’21
2021 was een jaar waarin ambitie en samenwerking in veel gebieden een zeer belangrijke rol speelden en dat hebben we ook in de projecten terug gezien. OfU heeft zich daarbij extra ingespannen om de trekkingsgebieden te ondersteunen en activeren en dat blijkt keer-op-keer een kwestie van maatwerk.
Utrecht groeit en is volop in ontwikkeling, ondernemers spelen daar gezamenlijk op in en zorgen ervoor dat zij onderdeel worden van die ontwikkeling; door eigen plannen te maken, aansluiting te zoeken of door belangenbehartiging te organiseren.
We lichten hier vier voorbeelden, waar de thema’s ambitie en samenwerking de boventoon voeren, even kort uit:
Ambitiedocument 60A
Meer info
Een mooi voorbeeld van een project dat bijdraagt aan de ontwikkeling van het gebied is het ambitiedocument voor 60A – Graadt van Roggenweg. In dit gebied heeft de organisatie Stad&Co de opdracht gekregen om bij de ondernemers op te halen wat er leeft en speelt, wat ze hebben vertaald naar zeven pijlers voor het gebied. Deze pijlers zijn leidend voor het soort projecten dat men in 60A wil gaan initiëren en financieren vanuit OfU.
Morgen Mooier Maken
Meer info
In gebied 52 – Utrecht Centrum is hard gewerkt aan de ontwikkeling van het gebied door middel van onder meer Morgen Mooier Maken. Dit is een project van CMU in samenwerking met de gemeente Utrecht, vastgoedeigenaren in het centrum van Utrecht (VCOC) en Utrecht Marketing met als doel invulling te geven aan het groeiende aantal leegstaande panden. Morgen Mooier Maken kijkt naar manieren om deze panden snel weer gevuld te krijgen met bijvoorbeeld tijdelijke activiteiten of concepten die de levendigheid in de winkelstraten weer te vergroten.
Adviescommissie OfU bij Fluwelen Handvat
Meer info
In gebied 39 – Maliebaan-Wilhelminapark werd een adviescommissie opgezet om ondernemers te activeren om met bestedingsvoorstellen te komen. Dit heeft onder andere diverse AED’s in het gebied, een netwerkevent en energiescans opgeleverd.
Samenvoegen Overvecht Zuid
Meer info
In Overvecht zijn drie trekkingsgebieden samengevoegd tot een nieuw trekkingsgebied: 64 – Overvecht Zuid. Hier is een kwartiermaker aan de slag gegaan om tot een kerngroep van ondernemers te komen die gezamenlijk de schouders onder het nieuwe trekkingsgebied zetten. In 2021 heeft dit direct al geleid tot nieuwe sfeerverlichting en AED’s.
4. Projecten
Het is goed om te zien dat de projecten steeds beter over alle trekkingsgebieden worden verspreid. Dat betekent dat ondernemers elkaar weten te vinden en met elkaar in gesprek gaan over welke projecten passen binnen hun gebied. Hieronder lichten we tien projecten uit. Klik op de nummers om filmpjes of foto’s van de deze projecten te bekijken en laat je inspireren.
4.1 Welcome back campagne
56A — Vleuterweide
4.2 Ronde van Sint Maarten
56H — Leidsche Rijn Centrum
4.3 Tafelen in Welgelegen
4 — Welgelegen
4.4 Kerstverlichting Vasco, Rijnbaan en Churchillaan
9A — Kanaleneiland
4.5 Lichtgedicht
9B — Merwede
4.6 I Light U Expo
59 — Utrecht Centraal
60A — Graadt van Roggenweg-Westplein
4.7 Welkom terug
61 — Hoogh Boulandt
4.8 Challenge Wijkeconomie Overvecht
64 — Overvecht Zuid
4.9 Vitaliteitsprogramma ‘Vitaal in een Jaar’
39 — Omgeving Maliebaan – Wilhelminapark
4.10 Utrecht Science Week USP
6 — Science Park e.o.
5. Organisatie
Ondernemersfonds Utrecht is een onafhankelijke stichting met een bestuur, Raad van Advies en uitvoeringsteam. Net als iedere andere organisatie heeft ook OfU in 2021 moeten meebewegen met alle steeds wisselende corona-regels. Alhoewel er diverse activiteiten geen doorgang konden krijgen, kijken we met trots terug op de twee goed getimede bijeenkomsten.
Bestuur en Team
Hans de Leeuw
Voorzitter
Els in ’t Veld
Secretaris
Peter Cullens
Penningmeester
Robert Huiberts
Bestuurslid
v.l.n.r. Sadaf Ramzi, Kyra Kasel, Janneke Heinen en Daniëlle van der Kuyl *team sinds januari ’22
Raad van Advies
Henk Schotpoort
Directeur Business & Administration College ROC Midden Nederland (Voorzitter)
Bob van Dijck
Programmamanager Kanaalstraat en Amsterdamsestraatweg / projectleider Zuilense Vecht bij Gemeente Utrecht
Gerard Houterman
Sport Utrecht
Mia Amram (tot 1 juli 2021)
Eigenaar van Sirado
Richard Kraan
Partner bij PwC Belastingadviseurs NV en o.a. actief in het bestuur van Ondernemerskring Rijnsweerd.
Ward Rennen
Directeur Eindhoven Museum
Suzette van der Zanden
Directeur Facilitair Bedrijf & Inkoop bij de Volksbank
Accenten
OfU en de Kartrekkers
In september vond de eerste ‘kartrekkers’ bijeenkomst plaats. Kartrekkers zijn de professionals die ingehuurd worden door trekkingsgebieden om diverse werkzaamheden te verzorgen. Denk hierbij aan projectleiders, kwartiermakers, gebiedsmanagers, secretariaat, etc. De kartrekkers vormen een belangrijke doelgroep voor OfU en we brengen hen graag met elkaar in contact, zodat ze onderling ervaringen uit kunnen wisselen. Tijdens de bijeenkomst volgden de aanwezigen een workshop vloggen en online zichbaarheid, waarbij we eveneens feedback ophaalden over de dienstverlening van OfU aan deze groep. Samenvatting [PDF]
De bijeenkomst werd als zeer waardevol ervaren; er is een LinkedIn-groep gestart en een speciale nieuwsbrief in het leven geroepen en afgesproken dat er meer bijeenkomsten zullen volgen.
Wisseling van de wacht
In het bestuur heeft afgelopen jaar een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Founding Fathers Ruut van Rossen en Simon Fortuyn hebben het stokje overgedragen, waardoor het bestuur per 31 december 2021 bestaat uit de volgende vier leden: Hans de Leeuw (voorzitter), Els in ‘t Veld (secretaris), Peter Cullens (penningmeester) en Robert Huiberts (algemeen bestuurslid).
Ook de samenstelling van het team is gewijzigd, OfU heeft per 1 juli 2021 afscheid genomen van communicatiemedewerker Toine Verdick. Op 31 december 2021 bestaat de uitvoeringsorganisatie naast fondsmanager Kyra Kasel uit relatiebeheerder Daniëlle van der Kuyl, management assistent Corrie de Gooijer en administratief medewerker Sadaf Ramzi (3 FTE in totaal). Sadaf neemt de werkzaamheden van Corrie de Gooijer over die per 1 april 2022 uit dienst gaat. Daarnaast werkt OfU met freelancers Janneke Heinen (communicatie) en Judith Sterkenburg (eventmanager).
In de jaarrekening is meer inhoudelijke informatie te vinden over ondermeer de werkzaamheden van bestuur, Raad van Advies en team.
OfU Ondernemersdiner
In de Nicolaikerk organiseerden we in november het eerste Ondernemersdiner. Hiervoor nodigden we de bestuursleden van de diverse trekkingsgerechtigde ondernemersverenigingen uit om hen te bedanken voor hun vrijwillige inzet in hun trekkingsgebieden. Tijd om het net op te halen en met elkaar te vieren wat we in de afgelopen tien jaar bereikt hebben. Daarnaast blikten – onder leiding van dagvoorzitter Rens de Jong – met wethouder Klaas Verschuure en La Vuelta Holanda directeur Simone Richardson alvast vooruit 2022; het feestjaar waarin Utrecht viert dat de stad 900 stadsrechten heeft, La Vuelta naar Utrecht komt en OfU 10 jaar bestaat.
Het diner was een groot succes gezien de hoge opkomst en enthousiaste reacties van de aanwezige ondernemers.
Ik heb een plan
In het voorjaar van 2021 hebben we een infographic laten maken die stap-voor-stap inzichtelijk maakt hoe je bij OfU van een plan tot een aanvraag komt. Deze is actief verspreid onder onze achterban, zodat zij deze ook via hun eigen communicatiekanalen konden delen. De weg naar het fonds is immers via de trekkingsgebieden en met dit stappenplan hebben we eenvoudig inzichtelijk gemaakt hoe die route precies loopt.
6. Tot slot
Vooruitblik: In 2022 bestaat OfU 10 jaar!
Daarom is er in 2021 achter de schermen alvast hard gewerkt aan een nieuwe, frisse huisstijl die tijdens het jubileumjaar uitgerold zal worden en waarmee we de zichtbaarheid van het fonds een boost willen geven. Verder willen we werken aan manieren om ondernemers meer samen te brengen om zo nog nadrukkelijker invulling te geven aan onze faciliterende rol. Door verschillende trekkingsgebieden met elkaar in gesprek te brengen, kunnen we steeds beter gezamenlijk inspelen op relevante ontwikkelingen in ‘t Utrechtse. Om dit te bereiken zullen we onder meer verschillende bijeenkomsten organiseren.